Spotify og tusindvis af hjemmesider gik pludselig ned. Fejlen hos Amazon afslører, hvor skrøbeligt internettet egentlig er blevet – og hvor afhængige vi alle er af skyen.
Lige nu læser andre
1. Et pludseligt digitalt kollaps

Mandag eftermiddag den 20. oktober 2025 oplevede millioner af brugere verden over, at hjemmesider og apps pludselig gik ned. Fra streamingtjenester som Spotify til nyhedsmedier som CNN og Bloomberg meldte brugere om fejl og manglende adgang. Bag det globale nedbrud stod en teknisk fejl hos Amazon Web Services (AWS) – den cloud-infrastruktur, som tusindvis af virksomheder er afhængige af.
2. Ét firma, millioner af konsekvenser

AWS leverer datakraft og serverkapacitet til mere end en tredjedel af internettets største sider. Da en central region i USA gik offline på grund af en netværksfejl, blev trafikken omdirigeret med overbelastning til følge. Ifølge Reuters varede nedbruddet omkring to timer, men effekten blev mærket globalt. I Danmark oplevede flere netbutikker og nyhedsmedier kortvarige udfald.
3. Hvorfor rammer det så bredt?

Problemet viser, hvor afhængigt internettet er blevet af få store aktører. Cloud-tjenester som AWS, Google Cloud og Microsoft Azure udgør rygraden i alt fra finanssystemer til sociale medier. Når en enkelt region svigter, rammer det millioner af brugere, uanset land. Eksperter kalder det “et strukturelt sårbarhedspunkt i den digitale økonomi”.
4. Amazon: Fejlen er identificeret – men årsagen uklar

Amazon udtalte mandag aften, at fejlen skyldtes et “netværkskonfigurationsproblem” i en af deres nordamerikanske datacentre. Ifølge virksomheden blev systemet hurtigt gendannet, men flere kunder oplevede ustabilitet i timerne efter. Ingen tegn tyder på et cyberangreb, men hændelsen undersøges stadig internt.
5. Virksomhederne kæmper for at holde sig kørende

Store mediehuse, e-handelsplatforme og AI-tjenester måtte midlertidigt lukke dele af deres funktioner. Reddit og OpenAI’s ChatGPT rapporterede timeout-fejl. Ifølge analyseselskabet Cloudflare blev mere end 11 % af den globale webtrafik påvirket i minutterne efter udfaldet – det største registrerede netnedbrud siden 2021.
6. Et voksende problem for sikkerhed og stabilitet

Læs også
Eksperter advarer om, at lignende nedbrud vil ske oftere, efterhånden som flere kritiske systemer flytter til skyen. EU’s cybersikkerhedsagentur ENISA vurderer, at cloud-koncentration hos få leverandører kan blive “et samfundsrisikoområde”, hvis ikke redundans og diversitet øges. Flere lande overvejer nu krav om lokal datalagring og alternative netværksstrukturer.
7. Brugerne mærker konsekvenserne direkte

For den almindelige bruger betyder det langsommere apps, forsinkelser på betalinger og i enkelte tilfælde tabte data. I Danmark oplevede enkelte banker og nyhedsapps problemer, men de fleste tjenester blev genetableret inden for kort tid. Episoden viser dog, hvor lidt kontrol private brugere reelt har over deres data og digitale adgang.
8. Et wake-up call for internettet

Det globale nedbrud den 20. oktober er en påmindelse om, hvor skrøbelig vores digitale infrastruktur er. Eksperter kalder hændelsen “et wake-up call”, der bør føre til større gennemsigtighed og decentralisering af cloud-systemer. Internettet blev skabt som et åbent netværk – men i 2025 kontrolleres det i stigende grad af få teknologiske supermagter.