De her elbiler når slet ikke de lovede kilometer – se hvilke du bør undgå, hvis rækkevidden er vigtig.
Lige nu læser andre
Når man kigger på elbilers rækkevidde, er det nemt at lade sig narre af de officielle tal. Men i virkeligheden når mange biler aldrig i nærheden af de lovede kilometer, især under danske forhold med kulde, motorvejskørsel og tung last.
Her er de modeller, der skuffer mest i praksis – og hvad du skal være opmærksom på, hvis du overvejer en af dem.
Mazda MX-30

Denne elbil har et officielt WLTP-tal på cirka 200 km, men i praksis ligger den ofte på 140–160 km. Det gør den bedst egnet som bybil og til korte ture – ikke som pendlerbil.
Honda e

Stilfuld og sjov at køre, men batteriet er lille. I praksis ligger rækkevidden typisk mellem 120 og 150 km. Det begrænser fleksibiliteten, især uden adgang til hurtigladning.
Mini Cooper SE

Miniens eludgave er sporty og kompakt, men rækkevidden er ikke dens stærke side. Mange oplever under 160 km ved blandet kørsel, især om vinteren.
Fiat 500e

Læs også
En af de mest charmerende minibiler på markedet, men batteriet begrænser den. I praksis ligger rækkevidden ofte på 140–160 km – og endnu lavere i koldt vejr.
Smart EQ ForTwo

Den mindste elbil på markedet har en praktisk rækkevidde på kun 100–120 km. Den er lavet til byen – og bør kun bruges der.
Renault Twingo Electric

Officielt over 180 km, men i virkeligheden når mange kun 130–150 km. Et lavt niveau for en bil i denne prisklasse.
Peugeot e-208 (før facelift)

De ældre versioner af e-208 leverer ofte kun 200–220 km i praksis, selvom de officielt lover mere. Især vinter og motorvej påvirker den hårdt.
Volkswagen e-Up!

En populær elbil i byerne, men ikke egnet til lange ture. Den praktiske rækkevidde ligger omkring 150–170 km – og mindre med passagerer og oppakning.
BMW i3 (ældre modeller)

Læs også
De tidlige i3-modeller med små batterier rammer sjældent over 160 km i daglig brug. Teknologien er forældet, og det kan mærkes.
Citroën ë-C1 (koncept/basisbiler)

Visse billigere eller ikke-kommercielle elbiler som ë-C1 har ekstremt lav rækkevidde – ofte under 120 km. Velegnet til testflåder og bykørsel, men ikke til private med behov for fleksibilitet.