Trend DK
Forside Elbiler Elbilerne der lader hurtigst: og dem du skal undgå på...

Elbilerne der lader hurtigst: og dem du skal undgå på lange ture

Elbilerne der lader hurtigst: og dem du skal undgå på lange ture
Vietnam Stock Images / Shutterstock.com

De hurtigste elbiler lader på 18 minutter – men nogle kræver over en time.

Lige nu læser andre

Når du planlægger en lang tur i elbil, er ladetiden lige så vigtig som rækkevidden. Forskellen på hurtigste og langsomste modeller kan være flere timers ventetid på en enkelt rejse.

Her får du en aktuel liste over elbiler med imponerende ladetider – og dem, du bør undgå, hvis du ikke vil bruge ferien ved en ladestander.

Hyundai Ioniq 6

Denne aerodynamiske elbil kan lade med op til 233 kW og gå fra 10 til 80 % på blot 18 minutter under ideelle forhold. Et stærkt valg til motorvejen og langturene, især hvis du bruger IONITY-netværket.

Kia EV6

EV6 benytter samme 800-volt-teknologi som Hyundai og klarer lynladning på imponerende vis. Den kan nå 80 % på under 20 minutter og holder høj ladekurve hele vejen.

Porsche Taycan

Denne premium-sedan lader ikke kun hurtigt – den holder også høj ydelse selv under hård belastning. Opladning fra 5 til 80 % kan klares på cirka 22 minutter. Dyr, men effektiv.

Tesla Model Y (med V3 Supercharger)

Læs også

Model Y lader med op til 250 kW, men kun ved Teslas egne ladere. Netværket er udbredt, og bilen er optimeret til at varme batteriet op inden ladestop. Gennemtænkt og hurtigt.

Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron har forbedret sin ladekurve markant og kan nu nå 80 % på under 30 minutter. Den lader ikke hurtigst i klassen, men den gør det stabilt og effektivt.

Volkswagen ID.4

ID.4 har en ladetid på ca. 35-40 minutter til 80 %, hvilket kan være frustrerende på lange ture. Batterikølingen halter, og det går ud over hastigheden på varme dage.

Nissan Ariya

Ariya lader maksimalt med omkring 130 kW, men reelt ser man ofte lavere hastigheder. Det gør den mindre velegnet til dem, der vil hurtigt frem.

Mazda MX-30

Med en maksimal ladeeffekt på blot 50 kW er MX-30 håbløs til langtur. Opladning til 80 % kan tage op mod en time – og det med en meget begrænset rækkevidde.

Honda e

Læs også

Denne bybil er ikke bygget til lange stræk. Den lader langsomt, har lille batteri og kræver hyppige stop. Den passer bedst til bykørsel og korte pendlerture.

Fiat 500e

Endnu en bybil, der ikke egner sig til lange motorvejsrejser. Den maksimale ladeeffekt er lav, og selvom batteriet er småt, tager det for lang tid at fylde op.

Ads by MGDK