Trend DK
Forside Nyheder Hvornår forbydes benzin- og dieselbiler i EU? Få ved det,...

Hvornår forbydes benzin- og dieselbiler i EU? Få ved det, men her er svaret

Biler
Google Street View

Hvornår forbydes benzin- og dieselbiler i EU?

Lige nu læser andre

EU har besluttet, at der fra 2035 ikke længere må sælges nye benzin- og dieselbiler i medlemslandene.

Det er en markant ændring, som mange stadig ikke har helt styr på, og det er forståeligt, for reglerne er både principielle og fulde af undtagelser.

Det skriver mediet carup.se.

Det er vigtigt at slå fast, at forbuddet ikke gælder eksisterende biler med forbrændingsmotor.

Læs også

Det vil fortsat være lovligt at købe og køre brugte benzin- og dieselbiler efter 2035.

Flere producenter har forsøgt at få undtagelser igennem for plug-in-hybrider, men som reglerne står nu, gælder forbuddet også for dem.

Virksomheder skal vælge elbiler

I juli 2025 kom det frem, at EU-Kommissionen arbejder på et forslag, der vil forpligte virksomheder til at købe nul-emissionsbiler fra 2030.

Det gælder eksempelvis firmabiler og udlejningsflåder.

Initiativet er endnu ikke vedtaget, men det har allerede mødt modstand fra lande med stor bilproduktion, herunder Tyskland. Før det kan blive til virkelighed, skal det gennem en afstemning i EU-Rådet.

Syntetiske brændstoffer får smal chance

Syntetiske, klimaneutrale brændstoffer har været nævnt som en mulig redning for forbrændingsmotoren.

Ifølge gældende undtagelser må der stadig sælges nye biler efter 2035, hvis de udelukkende kører på disse brændstoffer.

Udfordringen er dog, at syntetiske og fossile brændstoffer ligner hinanden så meget, at det er svært at kontrollere brugsformen.

Dertil kommer, at syntetisk brændstof stadig er dyrt at producere og langt fra emissionsfrit.

Små producenter går fri

Producenter, der fremstiller færre end 1.000 biler om året, får lov til at fortsætte som hidtil.

Det betyder, at eksempelvis Koenigsegg fortsat kan sælge forbrændingsmotorer, uden at skulle omstille til el, men det ændrer dog ikke ved den brede tendens i markedet.

Mere tid til at opfylde krav

I foråret 2025 justerede EU en række emissionsregler, så bilproducenter nu kun bliver vurderet hvert tredje år i stedet for årligt.

Det giver dem bedre muligheder for at leve op til kravene over tid, men udskyder samtidig den klimamæssige gevinst.

Elbiler bliver normen

Billedet tegner sig tydeligt.

Nye benzin- og dieselbiler udfases i 2035, og elbilen bliver fremover standardvalg – i hvert fald når der skal købes nyt.

For forbrugerne vil det stadig være muligt at vælge andet, men markedet og reguleringen bevæger sig kun i én retning.

Læs også

Ads by MGDK