Trend DK
Forside Elbiler Disse bilmærker satser hele butikken på elbiler: men nogle risikerer...

Disse bilmærker satser hele butikken på elbiler: men nogle risikerer at tabe

Disse bilmærker satser hele butikken på elbiler: men nogle risikerer at tabe
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Flere bilmærker satser alt på elbiler – men nogle er ved at køre direkte i fælden.

Lige nu læser andre

Kampen om fremtidens bilmarked er elektrisk, og nogle bilmærker er gået all in. Men ikke alle klarer skiftet lige godt. Mens visse producenter buldrer frem med elbiler i alle segmenter, står andre over for dyre fejlskud, faldende salg og frustrerede købere.

Her er 10 bilmærker, der satser stenhårdt på elbiler i 2025 – og hvad der kan gå galt.

Volkswagen

Med ID-serien og massive investeringer i batteriteknologi satser VW stort. Men softwareproblemer og kvalitetssvigt har givet ridser i lakken.

Ford

Ford er gået aggressivt ind i elbiler med Mustang Mach-E og F-150 Lightning. Men store batteribiler og produktionsflaskehalse truer marginerne.

Mercedes-Benz

EQ-serien er omfattende, og brandet satser på elektrisk luksus. Udfordringen? Prisen er høj, og flere kunder savner den klassiske Mercedes-fornemmelse.

Hyundai

Læs også

IONIQ-serien er rost for innovation og design. Men koncernen risikerer kannibalisering mellem Hyundai og Kia, og venter stadig på storskala loyalitet.

Volvo

Volvo vil være 100 % elektrisk i 2030. XC40 og EX30 er succeser – men skiftet kræver, at alle markeder følger med, og det gør de ikke endnu.

Renault

Renault Zoe var en pioner, og de fortsætter el-satsningen med Megane E-Tech. Men Renault lider under imageproblemer og konkurrencen fra kinesiske mærker.

BMW

BMW satser på el – men holder fast i forbrændingsmotorer parallelt. Strategien risikerer at sende forvirrende signaler til markedet.

Stellantis (Peugeot, Opel, Fiat m.fl.)

Stellantis kører el-pålæg bredt ud, men har få markante modeller. Deres mange mærker betyder risiko for udvanding og identitetsproblemer.

Polestar

Læs også

Volvos elbilspin-off er populær i Norden, men dykker på aktiemarkedet. Spørgsmålet er, om et nichepræget brand kan blive mainstream globalt.

Tesla

Markedets største elbilmærke risikerer ironisk nok mest: Skarp konkurrence, kvalitetskritik og faldende fortjeneste truer dominansen, hvis ikke innovationen holder trit.

Ads by MGDK