Du betaler måske for en serviceaftale, du aldrig får brug for – se hvilke mærker det gælder.
Lige nu læser andre
Serviceaftaler kan give ro i maven, men de er ikke altid pengene værd. Hos nogle bilmærker overstiger prisen for en serviceaftale langt de reelle udgifter til reparation og vedligehold. Det gælder især mærker, hvor driftsikkerheden er høj, og reservedele og arbejdsløn er relativt billige.
Her er 10 bilmærker, hvor bileksperter og forbrugerdata peger på, at en serviceaftale sjældent kan betale sig.
Toyota

Et af de mest driftssikre mærker i verden. Mange modeller kører fejlfrit i årevis, og de få serviceopgaver koster ikke meget.
Honda

Kendt for høj kvalitet og lavt vedligehold. Reservedele er billige, og motorerne holder længe uden dyre indgreb.
Læs også
Mazda

Enkle konstruktioner og høj pålidelighed betyder lave udgifter til værksted – især i de første mange år.
Hyundai

Mange modeller har lange fabriksgarantier og lave serviceomkostninger. Serviceaftaler giver sjældent gevinst.
Kia

7 års garanti og billige reparationer gør det svært at forsvare prisen på en dyr serviceaftale.
Suzuki

Små biler med enkle systemer og god holdbarhed. Service koster ofte så lidt, at en aftale ikke kan svare sig.
Skoda

Selvom mærket er under VW, er serviceudgifterne ofte lavere. Samtidig er det nemt at finde uautoriserede værksteder.
Dacia

Meget enkle biler, hvor næsten alt kan fixes billigt. En serviceaftale er oftest dyrere end det reelle behov.
Mitsubishi

Modellerne er kendt for solid konstruktion og få fejl. Det giver lav vedligeholdelse uden behov for fast aftale.
Seat

Delvis samme teknik som VW, men med lavere servicepriser. Gennemsnitlige reparationer ligger ofte langt under prisen for en serviceaftale.