Trend DK
Forside Elbiler Disse biler ruster hurtigere end du tror: og det kan...

Disse biler ruster hurtigere end du tror: og det kan blive dyrt

Disse biler ruster hurtigere end du tror: og det kan blive dyrt
Foto: Nikita Burdenkov / Shutterstock.com

Disse biler ruster hurtigere end du tror – og ét overset hjørne kan koste dig dyrt.

Lige nu læser andre

Rust er en stille dræber, især på biler hvor beskyttelsen fra fabrikken er mangelfuld. Nogle modeller er notorisk dårligt rustbehandlede, og hvis du ignorerer de første tegn, kan det udvikle sig til alvorlige problemer med både sikkerhed og værdi.

Her er 10 bilmodeller, du bør holde ekstra godt øje med – og hvorfor hurtig indsats gør hele forskellen.

Mazda 6 (især før 2013)

Mazda 6 har haft store problemer med rust, især i skærmkanter, dørbunde og undervogn. Mange ejere har oplevet gennemtæring allerede efter få år.

Ford Mondeo (ældre modeller)

Modeller fra før 2010 har begrænset rustbeskyttelse fra fabrikken. Bagklap og dørkarme er typiske problemområder.

Læs også

Suzuki Swift

En populær bil, men rust ved hjulkasser og undervogn er velkendt. Uden forebyggende behandling kan den miste struktur hurtigere end forventet.

Volkswagen Passat (B5 og B6)

Passat er en favorit blandt pendlere, men særligt ældre generationer har svagheder ved dørbund, skærmkanter og hjulophæng.

Toyota Avensis (før 2009)

Toyota er kendt for driftssikkerhed, men visse årgange af Avensis har haft problemer med rust i vanger og paneler.

Opel Astra H

Astra H har dårlig rustbeskyttelse, især i paneler og baghjulsophæng. Ofte overset ved syn, indtil det er for sent.

Renault Mégane II

Mange modeller fra midten af 00’erne har rustproblemer ved bagklap og dørfalser. Hvis det ikke behandles i tide, breder det sig hurtigt.

Hyundai Getz

Let bil med begrænset rustbeskyttelse. Bund og bærende dele er udsatte, især i lande med salt på vejene.

Peugeot 307

Skærmkanter og dørbunde er hyppige problemzoner. Mange brugte modeller sælges med begyndende rust uden at det nævnes.

Skoda Fabia (før 2010)

En økonomisk bil, men med tilbøjelighed til rust ved forhjulsophæng og paneler. Ofte gemt under plastskærme og svær at opdage.

Sådan stopper du rusten i tide

Få bilen rustbehandlet professionelt hvert 2.-3. år. Tjek skærmkanter og undervogn jævnligt, især efter vinterkørsel. Vask bilen grundigt – også i hjulkasser og bund – og få repareret lakskader med det samme.

Læs også

Ads by MGDK