De lover eldrift – men mange plug-in hybrider kører næsten kun på benzin. Her er modellerne, du skal være ekstra opmærksom på.
Lige nu læser andre
Plug-in hybrider lyder som det bedste fra to verdener: Du får eldrift til hverdag og benzin til de lange ture. Men virkeligheden er ofte en anden. Mange plug-in biler bliver aldrig ladet op, og kører derfor som almindelige benzinbiler – bare tungere og dyrere.
Her er 10 modeller, der er kendt for at skuffe på eldrift i praksis.
Mitsubishi Outlander PHEV

En af de mest solgte plug-in hybrider – men også en af de mest kritiserede. Reelle el-rækkevidde er lav, og mange ejere dropper opladning. Resultatet er højt benzinforbrug.
Ford Kuga Plug-in Hybrid

Test viser, at Kuga ofte ikke når sin lovede rækkevidde på el. Flere brugere lader sjældent op, og forbruget bliver højere end forventet.
Læs også
Mercedes GLC 300e/300de

Tung SUV med kort el-rækkevidde og komplekse systemer. Mange kører primært på diesel, da ladning er langsom og upraktisk.
BMW X5 xDrive45e

Trods høj pris og stor batterikapacitet viser brugerdata, at elforbruget er lavt. Bilen bruges ofte som almindelig benzinbil.
Volvo XC90 Recharge T8

En luksus-SUV med potentiale, men mange lader sjældent op. Vægten gør den tørstig, og reelt elforbrug er lavt.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Trods god el-rækkevidde viser flere studier, at mange ejere ikke udnytter den. Bilen kører derfor som en tung benzinbil.
Peugeot 3008 Hybrid4

Lille batteri og begrænset ladehastighed gør, at eldriften ofte forsømmes. Kører man ikke konsekvent elektrisk, forsvinder gevinsten.
VW Passat GTE

Mange firmabilbrugere lader sjældent op, hvilket gør benzinforbruget overraskende højt. Elsystemet bruges sjældent optimalt.
Kia Optima Plug-in Hybrid

Modellen har svag elektrisk rækkevidde og langsom opladning. Mange kører i praksis på benzin det meste af tiden.
Opel Grandland X Hybrid4

Firehjulstræk og to motorer giver lav effektivitet, hvis ikke bilen oplades regelmæssigt. Og det gør mange ejere ikke.